Els puzles són un
tipus d'activitat consistent a reconstruir un contingut, gràfic
o textual, que inicialment es presenta desordenat.
Hi ha tres modalitats diferents de puzles: puzle doble, d'intercanvi
i de forat.
- El puzle doble presenta en pantalla dues graelles, una en què
es mostra desordenada la informació que cal ordenar i una altra
de buida on es traslladarà ordenat el contingut de la primera.
No importa en quin ordre es col·loquin les peces, sempre que
al final la informació estigui ben construïda.
Per moure les peces dels trencaclosques cal fer un clic amb el ratolí
per seleccionar-les i arrossegar-les al lloc corresponent.
- Al puzle d'intercanvi també hi ha tota la informació
desordenada. La diferència està en que només hi
ha una graella i per reconstruir el contingut s'han d'anar canviant
les peces de lloc fins que les caselles estiguin ordenades. Igual que
al trencaclosques doble, per moure les peces cal fer un clic amb el
ratolí per seleccionar-les i arrossegar-les al lloc corresponent.
- El puzle de forat consta d'una sola graella amb les peces desordenades
i una casella buida. El contingut d'aquesta casella, que és una
de les peces triada pel programa aleatòriament, apareix a la
dreta. Aquesta casella és la darrera peça que es col·locarà
sola en el trencaclosques quan s'hagi resolt.
Els desplaçaments de les peces és restringit, només
es poden moure les peces contigües a la casella buida i això
fa que aquesta modalitat resulti la més complicada de totes,
especialment si el contingut no és gràfic o si té
un elevat nombre de peces.
Per moure les peces només cal fer clic amb el ratolí sobre
la peça que es vol canviar de lloc i aquesta, sempre que estigui
al costat de la casella buida, es desplaçarà al lloc lliure.
Creació dels puzles
En el moment de crear un puzle cal triar de quin tipus es vol fer: puzle
doble, puzle d'intercanvi o puzle de forat
Més endavant es pot canviar el tipus, si convé, des de
la pestanya Opcions de l'activitat.
Sigui quin sigui el tipus de puzle triat, les opcions del
Plafó seran les mateixes.
El contingut del puzle pot ser gràfic o textual; també
es poden combinar els dos. El contingut gràfic es
tria des del botó Imatge i el contingut textual s'introdueix
directament des de cada casella.
La distribució dels plafons només pot variar en
la modalitat doble, ja que en la d'intercanvi i en la de forat només
hi ha un plafó.
Hi ha 4 opcions de distribució dels plafons en els
puzles dobles. El plafó A correspon sempre a les peces
que s'han de col·locar, i el plafó B a la solució.
Des del JClic Autor, però, encara que es canviï l'opció,
sempre es veu només un plafó i per veure l'efecte de les
diferents distribucions cal obrir l'activitat a la finestra de proves.
Quan es crea un puzle també es pot determinar:
El nombre de caselles, indicant el nombre de files i de columnes
que ha de tenir el plafó.
La mida de les caselles. Cal tenir en compte, però, que
en el cas que el contingut del plafó sigui una imatge, les dimensions
de la imatge prevalen sobre les mides que s'indiquin.
La forma de les peces, des del generador de formes que es detalla
al document El generador de formes d'aquest
mòdul.
En dissenyar un puzle amb una imatge i amb les peces de
forma rectangular (que és la més adequada per puzles d'intercanvi
o de forat), s'ha de tenir en compte que poden aparèixer zones
de fons amb un únic color. S'ha de procurar que en la divisió
de files i columnes que s'indiqui no faci aparèixer mai dues caselles
que tinguin exactament el mateix contingut, ja que podria ser que visualment
semblés que el puzle està resolt tot i que el programa detecti
que encara hi ha peces fora de lloc. Aquí hi ha un exemple:
En aquest puzle les quatre caselles dels extrems tenen exactament el mateix
contingut: el color de fons. Si no es modifica la imatge o es canvia el
nombre de files i columnes resultarà molt difícil que el
programa doni per bona la resolució del puzle, ja que aquestes
peces poden estar intercanviades entre si sense que visualment es noti
cap diferència.
També és important treballar prèviament la imatge
amb l'editor gràfic per tal que tingui les dimensions adequades.
Si la imatge és massa gran es pot retallar el tros que interessi,
o redimensionar-la a la mida adequada.
|