Enrera
Guia
Creació d'activitats educatives amb JClic

El JClic és un entorn per a la creació, realització i avaluació d'activitats educatives multimèdia, desenvolupat en la plataforma Java. És una aplicació de programari lliure basada en estàndards oberts que funciona en diversos entorns operatius: Linux, Mac OS X, Windows i Solaris.

La finalitat d'aquest curs és donar a conèixer les possibilitats i el funcionament dels diversos mòduls que formen el JClic, per tal que els professionals de l'educació puguin crear aplicacions didàctiques i interactives per treballar aspectes procedimentals de pràcticament totes les àrees del currículum, des d'educació infantil fins a batxillerat.

Els objectius són:

• Conèixer l'entorn del JClic.
  • Crear activitats de diversos tipus amb el JClic Autor.
  • Integrar recursos multimèdia, en diferents formats, a les activitats.
  • Programar seqüències d'activitats organitzades en projectes.
  • Publicar a la web els materials JClic creats.

Per fer el seguiment d'aquest curs, podeu optar entre:

• Anar consultant on line els diferents mòduls.
  • Descarregar tot el curs en format HTML, fent clic als disquets que es troben a la portada. Un cop descarregats tots els fitxers, instal·leu-lo executant d73.exe. Després podreu visualitzar el curs en qualsevol navegador, sense necessitat d'estar connectats a Internet.

Estructura

La durada del curs és de 60 hores, distribuïdes en 6 hores per a cada mòdul i 12 hores per a la realització del projecte. Els mòduls són:

• Mòdul introductori 1: Elements de disseny.
  • Mòdul introductori 2: Imatge digital.
  • Mòdul introductori 3: Tractament del so digital.
  • Mòdul 1: El JClic i el JClic Autor. Aspectes generals.
  • Mòdul 2: Creació d'activitats I.
  • Mòdul 3: Creació d'activitats II.
  • Mòdul 4: Creació d'activitats III.
  • Mòdul 5: Seqüències d'activitats, instal·lació i publicació.

Els tres primers mòduls (que són comuns a altres cursos de la SGTI) s'organitzen a partir d'un conjunt de pràctiques en les quals s'intercala l'explicació dels continguts.

Els cinc darrers mòduls tenen la següent estructura:

• Una sèrie de documents en què s'expliquen els continguts del mòdul, que cal llegir abans de passar a fer les pràctiques.
  • Un conjunt de pràctiques comentades pas a pas. Convé realitzar-les en l'ordre que es proposa, ja que sovint en una pràctica s'aprofiten materials creats en les anteriors.
  • Una proposta d'exercicis, que haureu de realitzar i enviar al tutor o tutora del curs.

Al final haureu d'elaborar un projecte que caldrà enviar també al tutor o tutora per tal de superar una avaluació positiva del curs.

Per realitzar aquest curs es requereixen uns coneixements i destreses bàsiques en el domini d'algun dels entorns en què funciona el JClic: Windows, Linux, Solaris o Mac OS X. És a dir, convé estar familiaritzat amb operacions com crear carpetes, copiar fitxers, retallar i enganxar, instal·lar programes, navegar per internet, enviar correu electrònic...

Requeriments tècnics

Icones i elements de navegació

Les icones utilitzades són:

Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de realitzar seguint les propostes guiades. Aquestes pràctiques són personals i no s'han d'enviar al tutor del curs.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementàries a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
  Els elements de navegació són:

Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
Ens indica la pràctica activa en què estem treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
Descàrrega
Permet la descàrrega de fitxers.
Impressió
Permet la impressió d'un document.

Tutoria

A cada participant se li assigna un tutor o tutora que l'assessorarà i l'orientarà en el treball dels diferents mòduls. L'alumnat pot formular les consultes i preguntes que calgui a través de l'Educampus. Per aquest mètode pot demanar orientacions, suggeriments i recomanacions per desenvolupar el seu treball. La persona responsable de la tutoria farà un seguiment personal del procés de cada participant sobre la base dels exercicis.

LLiurament d'exercicis

Els exercicis seran lliurats al tutor o tutora de la següent manera:

El nom del fitxer de l'exercici d'un mòdul ha de seguir les instruccions que es donen al mateix exercici.

Els exercicis s'enviaran fent l'adjunció del fitxer en un missatge dins la tutoria i dins del termini establert en el calendari del curs. El projecte i els exercicis del mòdul 5 s'hauran de pujar a un servidor web. La XTEC proporcionarà espais web de pràctiques als alumnes matriculats al curs, per tal que puguin realitzar aquests exercicis.

Vegeu el calendari de l'activitat.